Skocz do zawartości


tablety.pl

Modelowanie przestrzenne 3D




  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
8 odpowiedzi w tym temacie

#1 Gość_picasso_*

Gość_picasso_*
  • Goście

Napisano 08 07 2004 - 07:11

Blender

Platformy: Windows 98/ME/2000/XP/Vista, Linux, Mac OS X, Solaris, Irix, FreeBSD, NetBSD
Licencja: GPL (open source)


Polska strona Blendera
Blenderownia

Kompletny pakiet edycyjny stanowiący darmową alternatywę na komercyjne 3D Max / Maya. Do modelowania 3D, renderingu, tworzenia własnych animacji, ruchomych obrazów i gier oraz ich odtwarzania. Interfejs ma nietypowy i trzeba się przyzwyczaić. Możliwości ogromne - nie sposób ich tutaj kompletnie wyliczyć. Częściowe tłumaczenie ze strony oficjalnej:

Modelowanie

* Szeroki zakres obiektów możliwych do utworzenia i późniejszej edycji: siatki, powierzchnie NURBS, krzywe Beziera, obiekty typu meta, czcionki wektorowe (TrueType, PostScript, OpenType)
* Narzędzie pozwalające na rzeźbienie siatki.
* Podział siatek metodą catmull-clark`a.
* Funkcje boolowskie dla siatek.
* Edycja siatek oparta na wierzchołkach, krawędziach i wielokątach (poligonach).
* Wiele funkcji do edycji obiektów pozwalających uzyskać praktycznie dowolny kształt.
* Obsługa skryptów Pythona, za pomocą których można dodać nowe narzędzia edycji.

Animacja

* Animacja oparta na szkielecie z wykorzystaniem prostej i odwrotnej kinematyki. Automatyczny skinning, interaktywne rysowanie wag bezpośrednio na obiekcie, ręczna edycja sposobu oddziaływania szkieletu na każdy wierzchołek oraz system "envelopes".
* Mikser animacji nie-liniowej z automatycznym cyklem chodu wzdłuż krzywej.
* System ograniczników animacji.
* Możliwość animacji poszczególnych wierzchołków.
* Edycja za pomocą kratownicy, pozwalająca łatwo animować nawet bardzo skomplikowane pod względem budowy obiekty.
* System krzywych animacji, tzw. "IPO".
* Obsługa tzw. "driven-keys", gdzie zmiana wartości jednego parametru (np. szerokości) powoduje automatyczną zmianę (proporcjonalną bądź nie) wartości innego (np. wysokości).
* Możliwość kontrolowania wartości danych parametrów przy pomocy wyrażeń matematycznych (zapisanych w języku Python).
* Możliwość wykorzystania plików dźwiękowych i ich edycji w celu odpowiedniej synchronizacji.
* Skrypty Pythona dodające nowe możliwości w dziedzinie animacji.
* Synchronizacja z Motion Capture.

Efekty specjalne

* Dynamika bryły sztywnej.
* Efekty cząsteczkowe (można je wykorzystać m.in. do tworzenia owłosienia, dymu lub ognia).
* System soft-body (symulacja ciał miękkich, np. tkanin, ruchu mięśni itp. ).
* Symulacja płynów.

Rendering

* Wbudowany własny Raytracing.
* Wsparcie dla raytracera YafRay.
* Skrypty Pythona pozwalające na wykorzystanie innych renderów niż wbudowany i YafRay (np. Kerkythea, Indigo, SunFlow). Dodatkowo obejrzyjcie V-Ray
* Wygładzanie, rozmycie ruchu, możliwość dodania różnych efektów przy pomocy sekwencera wideo.
* Mapy środowiskowe, obiekty "halo", flary soczewkowe, mgła.
* Rozmaite szadery.
* System kompozycji.
* Wielofazowy rendering.
* Możliwość bezpośredniego malowania tekstur na modelach.
* Renderowanie krawędzi dla uzyskania efektu ręcznego rysowania.
* Tekstury proceduralne.
* Globalne oświetlenie.
* Radiosity.
* Tekstury UV.

Silnik graficzny do tworzenia gier

* Graficzny edytor pozwalający zdefiniować "zachowanie" obiektów bez konieczności programowania.
* Detekcja kolizji i dynamika.
* API dla skryptów Pythona pozwalające na pełną kontrolę nad tworzoną grą.
* Pełne wsparcie dla OpenGL.
* Uruchamianie gier bez konieczności kompilacji.
* System audio wykorzystujący bibliotekę SDL.
* Dwa silniki fizyki: Sumo (obecnie przestarzały) i Bullet

Formaty

* Zapisywanie wszystkich danych sceny do jednego pliku .blend.
* Format .blend wspomaga: kompresję, cyfrowe podpisy, kodowanie, kompatybilność między różnymi wersjami blendera, może być użyty jako biblioteka [np. materiałów] dla innych plików .blend.
* Obsługa różnorodnych formatów graficznych.
* Natywny import/export formatów DXF, Inventor oraz VRML.
* Skrypty Pythona pozwalające dla obługę dodatkowych formatów (np. Mayi czy 3d Studio).
* Możliwość utworzenia plików binarnych zawierających interaktywną zawartość 3D i umieszczenia na stronie internetowej (wymagana wtyczka do przeglądarki).



.

#2 Gość_picasso_*

Gość_picasso_*
  • Goście

Napisano 17 10 2004 - 18:16

Gmax

Platforma: Windows 98/2000/XP
Licencja: freeware


Służy to tworzenia lub modyfikowania gier wg własnego uznania. Aplikacja oparta na komercyjnym Studio 3D Max w wersji 4 od tego samego producenta. Nie wymaga do swojego działania obecności 3D Maxa choć mając Maxa na kompie Gmax oferuje extra funkcje. By aplikacja działała należy zarejestrować program na podstawie czego uzyskacie kod rejestracyjny aktywujący progsa. Rejestracja jest darmowa. Support i instrukcje na tej stronie: klik.

UPDATE: Program został przejęty przez Autodesk i usunięto ofertę darmowego Gmaxa. Ciągle jednak można go pobrać z linkowanej przeze mnie strony, działa również rejestracja - instrukcje i TurboSquid wysyła klucze rejestracyjne.

#3 Gość_picasso_*

Gość_picasso_*
  • Goście

Napisano 18 10 2004 - 06:19

Wings 3D

Platforma: Windows, Linux, Mac OS 10.2 lub wyżej
Licencja: BSD


Wings 3D to darmowa alternatywa na komercyjne Nendo / Mirai. Bardzo dobry modeler 3D z możliwością przypisania materiałów, kolorów i tekstur kreowanym obiektom przestrzennym. Jednakże nie posiada możliwości tworzenia animacji. Obsługuje import formatów: 3DS (3D Studio), NDO (Nendo), OBJ (Wavefront), AI (Adobe Illustrator 8), FBX. Eksportuje do 3DS, NDO, OBJ, WRL, RWX, FBX oraz rendererów Yafray / Toxic. Jak na darmowe rozwiązanie jest to świetna propozycja. Bardzo łatwo tworzy się w nim modele, szybciej i wygodniej niż w Maksie. Można połączyć jego działanie z innymi komercyjnymi aplikacjami 3D lub z Blenderem. Różne tutoriale na tej stronie: klik.

#4 Gość_picasso_*

Gość_picasso_*
  • Goście

Napisano 18 11 2004 - 13:51

OpenFX

Platforma: Windows 95/98/NT/2000/XP
Licencja: GPL (open source)


Kolejny program do tworzenia grafiki i animacji 3D. W skład podstawowych możliwości wchodzi: silnik renderujący / raytracer, animacja kinematyczna, morfing, wsparcie dla modelowania NURBS, postprocessing z wyborem nakładania efektów świetlnych i atmosferycznych. Można doładować pluginy. Opinia "trudnego w obsłudze" :P Wersja pełna to ~40MB ale ma dołączone pliki pomocy, sporą kolekcję modeli / scen / tekstur i animacji oraz narzędzia konwertujące między formatami typu AVI >>> MPEG. Wersja skrócona to program w czystej formie bez sampli.

#5 Gość_picasso_*

Gość_picasso_*
  • Goście

Napisano 19 11 2004 - 11:32

Amabilis 3D Canvas

Platforma: Windows 2000/XP/Vista
Licencja: freeware


Służy do tworzenia trójwymiarowych modeli i animacji. Formaty możliwe do importu: OBJ (Wavefront), NFF (WorldToolKit), MD2, RAW, DirectX (x) BioVision. Eksportuje do formatu POV (POVRay). Wersja freewarowa ma oczywiście ograniczenia w zasobie edycyjnym aczkolwiek podstawowe standardy 3D są obsługiwane. Darmowe wydanie ma uboższy zestaw obsługi formatów i nie obsługuje wtyczek. Dokładniejsze porównianie wersji na stronie producenta.

#6 vanilliovy

vanilliovy

    Second Rank

  • Na emeryturze
  • 156 postów

Napisano 14 04 2005 - 21:32

Art of Illusion

Platforma: Windows, Linux, MacOS
Licencja: GPL (open source)


Jeszcze jeden do kolekcji programów do tworzenia grafiki 3D, o tyle nietypowy ze napisany w javie. Okno programu składa się z 4 części - zawieraja one rzuty obiektów w trzech płaszczyznach oraz widok w 3D. Po lewej stronie znajduje się pasek narzędzi. Program dobrze radzi sobie również z tworzeniem animacji.
Zalety programu: jest dość szybki i prosty w obsłudze i nie wymaga instalacji (tylko 2,5 MB ). Na pewno nie posiada on takich mozliwości jak komercyjny 3ds albo Maya czy Blender, ale dla kogoś kto dopiero zaczyna zabawę w projektowanie 3D może być interesujący. Jako że program napisany jest w javie, do pracy wymaga javy sun w wersji 1.4 lub nowszej. Do obejrzenia galerie grafik: klik.

#7 Gość_picasso_*

Gość_picasso_*
  • Goście

Napisano 12 04 2006 - 19:42

Anim8or

Platforma: Windows 95/98/Me/NT4/2000/XP
Licencja: freeware


Kolejna propozycja do tworzenia trójwymiarowych modeli i animacji. W skład możliwości programu wchodzą m.in. operacje w czasie rzeczywistym na OpenGL, 3D Modeler umożliwiający tworzenie / modyfikację modeli przestrzennych, tworzenie scen 3D i animacji z zapisem do filmów AVI lub grafiki .JPG / .BMP, generowanie trójwymiarowego tekstu (obsługa czcionek TrueType), nakładanie tekstur (formaty graficzne: .BMP, .GIF, .JPG) oraz innych efektów specjalnych (cienie / światło / mgła etc.), wydruk obrazów scen i modeli, system skryptów. Można importować i edytować formaty .3DS (3D Studio), .LWO (Lightwave), .OBJ (Wavefront) a eksportować do .3DS.

Interfejs może się wydawać dość nieciekawy, wręcz toporny i jakby "za skromny" ale możliwości programu wychodzą w praniu. Można się zdziwić ile jesteśmy w stanie zrobić w tym programie, tylko kwestia przyzwyczajeń co do wyglądu i układu opcji aplikacji. Ogromna zaleta to fakt że pogram nie wymaga realnej instalacji - wystarczy wypakować archiwum i uruchomić exe programu. Sam program ma stosunkowo niskie wymagania systemowe. Na stronie autora manual i spora liczba tutoriali.

#8 Gość_picasso_*

Gość_picasso_*
  • Goście

Napisano 20 08 2008 - 13:27

trueSpace

Platforma: Windows (? XP/Vista ?)
Licencja: free


Caligari trueSpace - aplikacja do modelowania, animacji i renderingu 3D. Aktualnie tS ma natywnie zintegrowane dwie maszyny renderujące (LightWorks i VirtuaLight), oraz możliwość obsługi maszyny VRay. Plus wspiera DX9 pixel shader.
Produkcja ma bogatą historię, od TrueSpace to się zaczynało. :D Nadal ma zbyt "fantazyjny" zamotany interfejs, który dość odstrasza. Ale proszę się tym nie sugerować, bo program ma zadawalające opcje i warto dać mu szansę ... za tę cenę, legalnie. Dotychczas był to program komercyjny. Aktualnie jest rozdawany za free, ale by go pobrać należy się zarejestrować (można wpisać dowolne rzeczy). W pobieraniu będzie również solidna obstawa czyli filmy instruktażowe i PDF użytkowy. Transformacja licencji płynie z faktu wykupienia przez Microsoft, który chyba chce stawać w szranki z Google SketchUp. TrueSpace jest już zawtyczkowany pod tym kątem: ma dojście do Virtual Earth... Nie mogę się doszukać system requirements, ale jest pewnym, że działa na Windows. ;)

Pomoc do programu (ang.)

#9 Gość_picasso_*

Gość_picasso_*
  • Goście

Napisano 17 11 2008 - 17:37

Google SketchUp

Platforma: Windows XP/Vista, Mac OS X
Licencja: freeware do użytku niekomercyjnego, wersja Pro płatna


Na skutek przejęcia własności nad programem SketchUp autorstwa @LastSoftware powstała wersja darmowa tego programu pod patronatem Google. Z tego co pamiętam SketchUp poprzedniego producenta umożliwiał jedynie "szkic 3D" jednego widoku bez możliwości obrotowych (należało wykonać i kolejny i kolejny szkic innych widoków). Google przetransformowało tę funkcję w prawdziwe modelowanie z full rotacją. Ogólnie program sprawdzi się do szkiców architektonicznych i ... aranżacji własnej kuchni :D Banalny w obsłudze i posiada intuicyjny interfejs z licznymi podpowiedziami. "Szkicownik trójwymiarowca". SketchUp poprzez integrację z Google Earth umożliwia wbudowywanie trójwymiarowych modeli w mapy satelitarne Googla. Dzięki 3D Warehouse można wymieniać się modelami.
Wersja free ma export tylko do Google Earth i 2D. Wersja płatna rozszerza wachlarz na eksport do DWG, DXF, 3DS, OBJ, XSI, VRML, FBX oraz aminacji MOV / AVI.




Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych