Skocz do zawartości


tablety.pl
Zdjęcie
* * * * * 1 głosy

Matura Ustna - Język Polski




  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
100 odpowiedzi w tym temacie

#1 Hagi

Hagi

    First Rank

  • Użytkownicy
  • 0 postów

Napisano 06 10 2005 - 22:18

TEMAT: Omów funkcje stylizacji biblijnej na wybranych przykładach.

]licze na małą pomoć od Was :o :o :P

jakby ktoś coś ciekawego znalazł...:ph34r: wymyślił... :blink: wydedukował.... :huh: albo wyśnił.... :o to pliska na forum

pozdro dla piszących

Połączyłem tematy dotyczące matury ustnej w jeden, aby nie robił się niepotrzebny bałagan.
Wszelkie prośby o pomoc dotyczące matury ustnej proszę składać w tym temacie.
Przyklejam.
//dragon


UWAGA!

Z powodu żałosnego poziomu składania próśb o pomoc: rzucania tematami jak mięsem i zero własnej inicjatywy, wprowadzam mini-regulamin pisania.
Posty które nie będą spełniały warunków będą kasowane. Nie jest to wymierzone w Was aby Wam nie pomóc tylko dla Waszego dobra, ludzie którzy Wam pomagają, robią to bezinteresownie, poświęcają swój czas a przestrzegając zasad ułatwicie im sprawę i pokażcie ze traktujecie maturę poważnie.


Zasady:

Jak NIE należy pisać:
Temat: "blablaba...." Proszę o pomoc! Takie posty od razu będą usuwane. Wysyłanie powtórnie tego samego postu po kasacji będzie nagradzane ostrzeżeniem.

Jak należy pisać:
1) Podajemy temat
2) Podajemy co mamy: czyli co już napisaliśmy, jakie lektury już mamy, jakie na pewno odrzuciliśmy. Co już znaleźliśmy, z jakiej strony byśmy się chcieli zabrać za ten temat itd
3) Patrzymy pod tym linkiem czy nie ma materiałów, które mogłyby nam pomóc.

Dodatkowo liczymy na komentarze: w jakim stopniu przydała się Wam pomoc, to bardzo ważne dla innych użytkownikow, jak i dla tych którzy Wam pomagają.

//dragon

Użytkownik dragon edytował ten post 11 02 2007 - 00:19


#2 parafuzo

parafuzo

    First Rank

  • Użytkownicy
  • 13 postów

Napisano 13 02 2006 - 12:33

Witam mam wielką prosbe czy mógłby mi ktoś pomóc mam taki temat maturalny -Świat wartośći wiezniow łagrow i lagrow
czy ktos mógłby mi pomóc cokolwiek ??? pozdarwiam
ps moze kto już na taki temat kiedys pisał ???? prosze dać znać Pozdrawiam

Użytkownik dragon# edytował ten post 15 02 2006 - 22:41


#3 Colder

Colder

    Expert Rank

  • Użytkownicy +
  • 4164 postów

Napisano 13 02 2006 - 18:57

Przyznam ze trudny temat sobie wybrałeś. Powiedz co juz masz zrobione, bo napewno konsuatacje już musiałeś miec. Jaka masz narazie literature podmiotu i przedmiotu?

Hm.. chodzi mi po głowe pewna ksiązka ale nie pamietam kogo ona była. Napisał ją wiezien pewnego obozu który jako jedyny sie z niego wydostoł, wszystko jest opowidziane z jego perspektywy jak obserował to przez mała dziurke gdzie widział zachowania i zwyczaje żołnierzy komunistycznych...

PS. szybko sie do tego zabrałeś <_<
SERWERY PORT SZYBKOŚĆ FIREWALL
W wiadomosciach prywatnych i e-mailach, nie odpowiadam na problemy związane z eMulem. Jesli masz z nim jakiś kłopot, napisz na forum...

#4 Gość_Unicorn_*

Gość_Unicorn_*
  • Goście

Napisano 13 02 2006 - 19:23

http://www.maturka.pl/wspol/wyp3.htm
http://www.naukowiec...a.php?numer=411
http://szkola.gery.pl/152.html
http://www.wypracow..../wpr/wpr70.html
http://eduseek.inter...ca.php?idp=5788
http://www.mateusz.p...azki/lzf/21.htm
http://prace.sciaga.pl/10953.html
http://gotowce.com.pl/prace/1478.htm
http://republika.pl/...a/przezylem.htm
http://prace.sciaga.pl/4611.html
Proponuje najpierw zapoznać się z samym hasłem łagier czy lager.
Inny świat rulez ;_)
Plus Medaliony, Borowski, Sołżenicyn..i każde wspomnienia ze Wschodu np. S. Vincenz- Dialogi z Sowietami.
CZŁOWIEK ZLAGROWANY - termin używany na określenie osobowościowych cech człowieka, jakie wykształciły się w nim pod wpływem przeżyć w obozie niemieckim. Zlagrowanie człowieka przejawiało się w odrzuceniu wszelkich wartości humanistycznych i egoistycznym dążeniu do ocalenia własnej biologicznej egzystencji. Termin pochodzi od niemieckiego wyrazu "Konzentrazionlager" - obóz koncentracyjny. Analizę postawy człowieka zlagrowanego przeprowadził Tadeusz Borowski w opowiadaniach obozowych.

CZŁOWIEK ZŁAGROWANY - termin określający postawę więźnia sowieckich obozów pracy, który, aby przeżyć, odrzuca wartości humanistyczne i podporządkowuje się prawom życia obozowego. Termin pochodzi z rosyjskiego słowa "łagier" - obóz. Problem człowieka złagrowanego przedstawił Gustaw Herling-Grudziński w Innym świecie.

Jest tego trochę..

#5 Muminek

Muminek

    Expert Rank

  • Użytkownicy +
  • 3702 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Lokalizacja:Kraków

Napisano 13 02 2006 - 20:12

chodzi mi po głowe pewna ksiązka

<{POST_SNAPBACK}>


Gustaw Herling-Grudziński 'Inny Świat' ? Świetna książka, polecam przeczytać całą, nie streszczenie.
"What we've got here is failure to communicate. Some men you just can't reach ...
So, you get what we had here last week, which is the way he wants it! Well, he gets it!
N' I don't like it any more than you men."

The owles are not what they seem.


#6 Haghi

Haghi

    Very Good Rank

  • Użytkownicy +
  • 1483 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Lokalizacja:opolskie

Napisano 15 02 2006 - 19:26

no, temat dupny :)
polecam książkę: "Archipelag Gułag"

autor- Aleksander Sołżeniczyn

Kobyła, ale ciekawe. cytuję Muminka

polecam przeczytać całą, nie streszczenie.


a co tam będę pisać
Zapraszam :)

..................................
Click
..................................
no i tu :)
Rycerz KF s4

Blood Wars


#7 Colder

Colder

    Expert Rank

  • Użytkownicy +
  • 4164 postów

Napisano 25 02 2006 - 12:50

Świat obozów koncentracyjnych i łagrów, ratowanie człowieczeństwa w sytuacjach ekstremalnych.
I. Wojna i jej konsekwencje - jako główne zagrożenie dla człowieka
1. Totalitaryzm - określenie systemów politycznych, które ingerują w osobiste życie człowieka i podporządkowują go odgórnym prawom , są oparte o rozbudowany system kontroli, odziaływują poprzez starch i przemoc.
2. Osobowość człowieka wychowanego w systemie totalitarnym.
A. Łagry - Stan bezprawia - Inny świat Grudzińskiego - praca jako środek deprawacji i niszczenia człowieka
B. Człowiek zlagrowany - przyzwyczajony do warunków panujących w obozie.
3. Literatura łagrowa i lagrowa to literatura, która wyrosła z doświadczeń obozowych zarówno po stronie sowieckiej jak i hitlerowskiej.
II. Świat obozów koncentracyjnych i łagrów, ratowanie człowieczeństwa w sytuacjach ekstremalnych.
1. Ujemny wpływ wojny na psychike ludzką.
A. Medaliony Nałkowskiej. W opowiadaniu Przy torze kolejowym człowiek chce pomóc drugiemu zabijając go bez poczucia zbrodni.
Dno - udawadnia, że w straszliwym głodzie człowiek zdolny jest do ludożerstwa
B. Borowski w swoich opowiadaniach ukazuje człowieka zlagrowanego, czyli takiego, którego psychika przystosowała się do warunków obozowych. Vorarbeiter Tadek - myśli o tym jak się dostosować, jak przetrwać. Nie tylko - w obozie, ale i w powstańczej Warszawie, w codzienności wojennej, ludzie byli zmuszeni obojetnieć na śmierć, bo następowała ciągle.
2. Świat obozów koncentracyjnych i łagrów.
A. Tu otwierał się inny, odrębny świat, do niczego niepodobny, tu panowały inne, odrębne prawa, inne obyczaje, inne nawyki i odruchy: tu trwał martwy za życia dom, a w nim życie jak nigdzie i ludzie niezwykli. Inny świat Grudzińskiego, przedstawia świat łagru sowieckiego, w którym człowiek popada w stan tępoty, posłuszeństwa i uległości - po to by przeżyć lub choćby uniknąć bólu czy głodu.
Prawa, nawyki i obyczaje funkcjonujące w obozie nie można przenieść do świata rzeczywistego.
Obozowe zniewolenie - to fizyczne i psychiczne złamanie człowieka.
Warunki w obozie są bardzo trudne: ciasnota, brud, prymitywizm warunków, niedbałość o higienę, odebrano człowiekowi jego prywatne życie.
Realia obozu sowieckiego przedstawionego przez Grudzińskiego to - selekcja i niszczenie słabszych (selekcja według kotłów).
Śmierć: obecna wszędzie i stanowiąca cały proces, od chorób i głodu.
Samobójstwo staje się aktem wolności.
B. Pojawia się pojęcie człowieka zlagrowanego w opowiadaniach Borowskiego Lagry czy nie dla ludzi? - człowiek zlagrowany jest bezsilny wobec ciągłej śmierci i zbrodni.
Jest zobojetniały na ból i rozpacz.
Upadły moralnie fizycznie i egoistycznie w obronie własnego życia.
Rzeczywistość obozowa okazuje się sumą przemocy, a ludzie którzy w niej uczestniczą to mocni i słabi, ci którzy gwałt zadają i ci którzy mu ulegają.
C. Jeden dzień Iwana Denisowicza Sołżenicyna.
Opowiadanie jest odtworzeniem jednego dnia obozowego życia (przebieg dnia ujawia realia obozu).
Prawami obozu są donosicielstwa, kradzieże i nikogu tu nie dziwią wieczne wyroki, warunki i polityka władz obozowych powoduje, że więzeiń staje się wrogiem więźnia.
3. Rola pracy w systemie zbrodni.
A. Warunki pracy przedstawione w Innym świecie.
Praca przy wyrębie drzewa, przy temperaturze -30o -40oC, nieodpowiednie ubrania, więżniowie muszą dochodzić do miejsca pracy 6-7 km, czas pracy 12h, brak wolnych dni, normy zbyt wysokie nawet dla finskich drwali.
Nie może nikt się przełamać i nie iść do pracy, ludzie wzajemnie się pilnowali. Praca prowadzi do upodlenia, do zezwierzęcenia, praca zabija, odwrócenie roli pracy, praca nie daje możliwości rozwoju.
B. Rola pracy w opowiadaniu Jeden dzień Iwana Denisowicza - w pracy ludzie zapewniaja sobie miejsce, które należy szanować. Tu praca wymaga odpowiedniego podejścia, należy mieć dobre układy z brygadzistą: Dobry brygadzista drugie życie podaruje, przy złym nogi wyciągniesz.
4. Próby ratowania człowieczeństwa, próby zachowania godności w warunkach ekstremalnych.
A. Opowiadanie Dwojra Zielona w Medalionach. Dwojra chciała przeżyć by opowiedzieć co Niemcy wyrabiali.
B. Ratowanie godności przedstwaiono w opowiadaniach Borowskiego. Człowiek chce być traktowany jako jednostka.
Każdy chce decydować o swojej śmierci, a nie żeby decydowli o tym okupanci. Tak jak to było w przypadku matki, która nie przyznaje się do swojego dziecka, gdyż wszystkie matki idą od razu do gazu, a ona nie chce iść na śmierć.
C. Inny świat Grudzińskiego. Ratowanie człowieczeństwa widoczne u Kostylewa, który walczy o swoją niezależność o samookaleczenie.
Natalia Lwowna uważa, iż to ona powinna wybrać moment śmierci próbując popełnić samobójstwo.
Możliwą formą wyrażenia sprzeciwu była głodówka, rezygnacja nawet z tak małej porcji żywnościowej dowodzi heroizmu.
III. Deprawacja człowieka, unicestwienie go, narzucenie racji silniejszego ukazane w literaturze powojennej.
1. Ukazanie zmarnowanego życia, spatrzonej psychiki w utworach Borowskiego i Nałkowskiej.
2. Ukazanie okrutnego, bezprawnego świata obozów, w których człowiek popada w stan pozornego posłuszeństwa, po to by przeżyć.
3. Człowiek zlagrowany - jednostka przyzwyczjona do życia w obozie.
4. Głodówki, wybór włąsnego momentu śmierci - jedynymi rzeczami do zachowania godności.

Moze sie przyda ;)
SERWERY PORT SZYBKOŚĆ FIREWALL
W wiadomosciach prywatnych i e-mailach, nie odpowiadam na problemy związane z eMulem. Jesli masz z nim jakiś kłopot, napisz na forum...

#8 lila21

lila21

    First Rank

  • Użytkownicy
  • 0 postów

Napisano 12 04 2006 - 13:46

mam temat kreacje buntowników w literaturze polskiej i obcej
wybrałam:
Antygona- Sofokles
Tango- Mrożek
zbrodnia i kara- Dostojewski
Dziady cz. 3-Mickiewicz
Kordian-Słowacki
Buszujący w zbożu-Salinger
zna ktoś jakieś ciekawe artykuły o buncie i buntownikach pasujące do tego tematu?

#9 dragon

dragon

    Good Rank

  • Użytkownicy +
  • 508 postów
  • Płeć:Mężczyzna

Napisano 13 04 2006 - 14:22

zna ktoś jakieś ciekawe artykuły o buncie i buntownikach pasujące do tego tematu?


http://www.bibliofil...amiary.htm#BUNT

Mam nadzieję, że Ci się przyda.
Ty też możesz pomóc, wystarczy kliknąć:
pajacyk.pl
polskieserce.pl
okruszek.org.pl
sadzimynadzieje.pl

#10 Colder

Colder

    Expert Rank

  • Użytkownicy +
  • 4164 postów

Napisano 13 04 2006 - 14:32

zna ktoś jakieś ciekawe artykuły o buncie i buntownikach pasujące do tego tematu?


teraz to i tak już za poźno. Szukaj poprostu opracowań ksiazek ktore wybrałeś bo musisz sie w tym temacie zmiescić. Do tego pare cytatów z literatury naukowej (czyli przedmiotu) i wsio.

Jednego czego mi zabrakło napewno w lit.podmiotu to nie ma mitu o Prometeuszu. Przecież to sztandarowe dzieło w tym temacie. Szkoda...

A informacje o utworach co wybrałeś szukaj

http://www.polski.odpowiedz.pl/
http://www.motywy.fr...l/motywy10.html

wystarczy tylko sklecić to w zdania....
SERWERY PORT SZYBKOŚĆ FIREWALL
W wiadomosciach prywatnych i e-mailach, nie odpowiadam na problemy związane z eMulem. Jesli masz z nim jakiś kłopot, napisz na forum...

#11 lila21

lila21

    First Rank

  • Użytkownicy
  • 0 postów

Napisano 15 04 2006 - 08:07

U mnie w szkole można poprawki do bibliografii wnosić nawet do końca kwietnia, wiec nic nie jest stracone.
Mogę dodać nowe lektury, i oczywiście przygotować bibliografie przedmiotu. Proszę o pomoć z tymi opracowaniami lub czasopismami o kreacjach buntowników!!!

#12 Colder

Colder

    Expert Rank

  • Użytkownicy +
  • 4164 postów

Napisano 15 04 2006 - 08:21

U mnie w szkole można poprawki do bibliografii wnosić nawet do końca kwietnia, wiec nic nie jest stracone.

Na Twoim miejscu bym tego nie rozpowiadał bo jest to niezgodne z wytycznymi CKE.

Mogę dodać nowe lektury, i oczywiście przygotować bibliografie przedmiotu. Proszę o pomoć z tymi opracowaniami lub czasopismami o kreacjach buntowników!!!

Pamietaj ze nikt za Ciebie tej pracy nie napisze, gdzie szukać opracowań i utworów linki Ci juz daliśmy. Co do lektur to proponuje Ci tego Prometeusza wziąć.
Co do literatury przedmiotu to idziesz do bblioteki miejskiej lub pedagogicznej i szukasz w katalogu rzeczowym najlepiej opracowań danego autora. My tu za Ciebie wypowidzi nie ułożymy, a opracowań w necie poszczegolnych lektur jest wiecej niż mnóstwo - google.pl
SERWERY PORT SZYBKOŚĆ FIREWALL
W wiadomosciach prywatnych i e-mailach, nie odpowiadam na problemy związane z eMulem. Jesli masz z nim jakiś kłopot, napisz na forum...

#13 Mnich

Mnich

    First Rank

  • Użytkownicy
  • 32 postów

Napisano 26 04 2006 - 15:48

Mam pytanie, jakie mogę podać przykłady zniewolenie jednostki w państwie totalitarnym na przykładzie książek: Folwark zwierzęcy, Rozmowy z Katem, Jeden dzień Iwana Denisowicza, Który Skrzywdziłeś, Inny Świat. Proszę o jakieś podpowiedzi.

#14 Gość_Unicorn_*

Gość_Unicorn_*
  • Goście

Napisano 26 04 2006 - 21:06

Wymien praktyki jakie stosowali. Podziel na nazizm i komunizm.
Porównaj i wymien cechy wspólne-
ograniczenie wolności, wszechobecny dyktat panstwa (także w sferze prywatnej czy intymnej),
dwuczłonowy podzial państwa (równoległy)- organy państwowe i partyjne, integrujący wróg- nazizm-> Żydzi, komunizm-> burzuj, kułak, imperialista, jednostka jest niczym- masa siłą.
Człowiek jako trybik machiny...
Dużą siłą totalitaryzmów- szczególnie w pierwszym okresie są ludzie wykluczeni, margines. Ich nienawiść pomaga umocnić terror i ..władzę.
Poczytaj:
http://www.niniwa2.cba.pl/nazizm.htm

Jednostkę zmuszono więc do uznania wyższości porządku społeczności nad jej wolą. Stosunkowo łatwo osiągnięto ten cel w przypadku młodzieży. Do jej ideologicznej indoktrynacji przywiązywano zresztą szczególną uwagę przy wprowadzaniu rewolucji światopoglądowej. Początkowe zainteresowanie "nadchodzącej elity" wzmocniono, ujednolicono i podporządkowano celom nazistów. Ustawodawstwo Rzeszy mówiło: "Od młodzieży zależy przyszłość narodu niemieckiego. Cała niemiecka młodzież musi więc być przygotowana do swoich przyszłych obowiązków." Narodowi socjaliści wykorzystali młodzież najpierw w jej proteście przeciw istniejącym normom, aby obalić demokratyczny ustrój Republiki Weimarskiej i przejąć władzę, następnie w jej idealizmie i braku doświadczenia, aby stworzyć nowy model człowieka, potrzebny do realizacji ich celów, wreszcie, przez narzucenie jej surowej dyscypliny i wpojenie fanatycznego kultu nowego porządku, jako element propagandy wobec dorosłej części społeczeństwa. Ceną, jaką młodzi Niemcy zapłacili za wyzwolenie, polegające na wczesnym usamodzielnieniu i przyjęciu odpowiedzialności, ale także na dawaniu wyrazu najniższym instynktom, było całkowite poddanie się systemowi

Komunizm jest systemem w najwyższym stop­niu tyrańskim. Kiedy partia komunistyczna dojdzie do władzy nie zezwala na nic, co może tej władzy zagrażać. Sprawuje całkowitą kontrolę nad wszystkim i wszystkimi. Nakazuje, co robić, a czego nie robić: musisz zaakceptować to, o czym państwo zadecydowało za ciebie, albo uczyni ono twoje życie nędznym

http://library.think...169/cechy2.html
Temat prosty oczywiście o ile cos wiesz o totalitaryzmach i czytałeś choć jedną z ww. lektur.
Kwestie liczbowe są oczywiste---skutek terroru. Choć wielu do dzisiaj relatywizuje zbrodnie totalitaryzmów- wyżej umieszczając nazizm...
http://pl.wikipedia.org/wiki/Nazizm
http://historia.pgi.pl/ideologie.html
http://pl.wikipedia.org/wiki/Komunizm

Zarówno nazizm, jak i komunizm, tworząc monolityczne państwo, wpisywały w swój ustrój terror – bezpośredni, fizyczny, jak i psychiczny. W imię doktryny dokonano zbrodni na dziesiątkach milionów niewinnych ludzi, tylko dlatego, że należeli do szlachty, burżuazji lub określonego wyznania. Jeden z twórców Czeka (tajnej policji sowieckiej) Łacisa tak zalecał w biuletynie dla podwładnych: Nie wojujemy z poszczególnymi osobnikami. Likwidujemy całą burżuazję jako klasę. W czasie śledztwa nie szukajcie materiałów i dowodów, pierwsze pytanie, jakie powinniście zadać, to do jakiej klasy się zalicza, jakiego jest pochodzenia, jakie ma wykształcenie, jaki zawód. Niszczenie całych grup społecznych ze względu na rasę, pochodzenie czy nawet wykonywany zawód wpisane było w czynne metody walki i w komunizmie, i w nazizmie


Jest jeszcze Grunberger- Historia społeczna III Rzeszy..
http://www.republika...talitaryzm.html

#15 aicha31

aicha31

    First Rank

  • Użytkownicy
  • 0 postów

Napisano 27 09 2006 - 15:00

Mity jako źródło inspiracji dla twórców nowożytnych. Gdzie szukać natchnienia?Może ktoś pisał na ten temat lub zna linki?Bardzo proszę o pomoc.




Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych