Skocz do zawartości


tablety.pl
Zdjęcie
* * * * * 1 głosy

Matura Ustna - Język Polski




  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
100 odpowiedzi w tym temacie

#31 Slawus17

Slawus17

    First Rank

  • Na emeryturze
  • 0 postów

Napisano 07 03 2007 - 19:06

Temat: Wielkie karty naszej historii utrwalone w różnych formach zapisu literackiego (np. kronika, epos, pieśń patriotyczna itp.). Zaprezentuj, analizując wybrane przykłady.

nie wiem do końca jakie książki wybrać...
jak narazie mam:

-Pan Tadeusz
-Bogurodzica
-Jan Długosz ? Roczniki (bitwa pod Grunwaldem)
-"Kronika polska" - Gall Anonim
-Rozdziobią nas kruki, wrony

i co jeszcze powinienem użyć w mojej prezentacji? nie wiem czy te książki są dobre...

proszę o rade...

#32 jolkas

jolkas

    Medium Rank

  • Użytkownicy +
  • 229 postów
  • Płeć:Wybierz

Napisano 08 03 2007 - 18:36

Temat: Wielkie karty naszej historii utrwalone w różnych formach zapisu literackiego

Moje pierwsze refleksje:
Wielkie karty naszej historii, można interpretować na wiele sposobów, naszej czyli np historia człowieka, (w przypadku chrześcijan) historia chrześcijaństw, historia Polaków itd. Domyślam się , że mówimy o tym ostatnim ;)

Druga sprawa karty historii można przedstawić na wiele sposobów np, Ja oparłabym się na sposobie takim, iz wyróżniłabym sobie kilka najważniejszych wydarzeń z historii Polaków i starała sie dopasować do nich odpowiednie utwory. Jednak można to zrobić na zasadzie takiej, ze interpretuje sie wybrane utwory dot. tematyki i z nich "wyłuskuje" sie to co nas interesuje.

jak narazie mam:
-Pan Tadeusz
-Bogurodzica
-Jan Długosz – Roczniki (bitwa pod Grunwaldem)
-"Kronika polska" - Gall Anonim
-Rozdziobią nas kruki, wrony

i co jeszcze powinienem użyć w mojej prezentacji? nie wiem czy te książki są dobre...


Otóż Gall Anonim i jego "kroniki są ok - Tu masz historie Polski i jej władców od właściwie pradziejów do Krzywoustego
czyli m.in wydarzenia: Zwycięstwo z Niemcami nad Naklem w 1113, Wykupienie zwłok św Wojciecha spotkanie z Ottonem w Gnieźnie

Jan Długosz, podobnie jak Anonim - kroniki, zawierają opis wydarzeń historycznych z dość sporego odcinka czasowego bo od początków do końca XV wieku.

"Bogurodzica"... hm nie pasuje mi w ząb do tematu. Wiem dlaczego ją chciałeś wziąć -jest czyms innym od kronik i dziennikow, pasuje do Bitwy Pod Grunwaldem-o której pisze Długosz, chciałeś pewnie to ładnie połaczyć. Tylko ze jest jeden problem Bogurodzica to pieśń modlitewna, nie ma w niej nic o historii - to prawda, że wspominał o niej Długosz , iż zagrzewała wojów przed bitwa w 1410 roku.. Jednak ona sama nie zawiera nic o historii.

"Pan Tadeusz" dobry wybór epopeja-ewidentnie z historią w tle. Obejmuje czasy od Konstytucji III maja- do początków XIX wieku (czyli wkroczenia wojsk Napoleona do Polski)

"Rozdziobią nas kruki wrony..." Myślę , że tez dobrze pasuje, przyda sie i coś na temat Powstania Styczniowego.

Ja proponuje Campo Di Fiori, Miłosza (dobrze jest mieć różnoraką literaturę, a ponieważ masz głównie kroniki, odrobina poezji nie zawadzi) gdzie znajdziesz co nieco o likwidacji getta warszawskiego.

Na twoim miejscu zastanowiłabym się jeszcze nad "Odprawą posłów greckich" Jana Kochanowskiego (sejm czteroletni)
Oraz nad Mazurkiem Dąbrowskiego
Józefa Wybickiego (powstanie legionów polskich we Włoszech), Przemysl tez czy koniecznie chcesz pisać o "Bogurodzicy".


Pozdrawiam

#33 Tyrael

Tyrael

    First Rank

  • Na emeryturze
  • 43 postów

Napisano 09 03 2007 - 18:08

big thx ;] napewno cos z twoejgo pomyslu wykorzystam ;]

Btw nie wiecie moze gdzie znalesć literature przedmiotu ? znaczy sie czy są jakies takie bardizej ogólne ksiazki gdzie mniej wiecej jakies konkretne motywy są ;P szczególnie by mnie interesowaly ksiazki z literackimi opracowaniami bibli no i kochanowskiego ;P ewentualnie to co jolkas przedstawila równiez ;P bo jakos dzisiaj bylem w bibliotece głównej ... no i nic nie znalazlem xP ehmm a jak cos znalazlem to tego nie bylo na stanie ;P wiec moze wiecie skąd brac literature przedmiotu ;PP

#34 Slawus17

Slawus17

    First Rank

  • Na emeryturze
  • 0 postów

Napisano 12 03 2007 - 16:16

wielkie dzięki za rady! :) masz racje zastanowie się nad tą Bogurodzicą...
to mają być różne formy zapisu, więc wiersz Miłosza też uwzględnie B) i chyba jeszcze zastanowie się nad "Zdąrzyć przed Panem Bogiem"
a o Mazurku Dąbrowskiego sobie zapomniałem :angry: oczywiście że go użyje :)
jeszcze raz dzięki za pomoc!

#35 jolkas

jolkas

    Medium Rank

  • Użytkownicy +
  • 229 postów
  • Płeć:Wybierz

Napisano 16 03 2007 - 14:47

Btw nie wiecie moze gdzie znalesć literature przedmiotu ? znaczy sie czy są jakies takie bardizej ogólne ksiazki gdzie mniej wiecej jakies konkretne motywy są ;P szczególnie by mnie interesowaly ksiazki z literackimi opracowaniami bibli no i kochanowskiego ;P

brakuje mi pomysłu bądz artykułów, recenzji czy czegokolwiek co moge zamieścić w literaturze przedmiotowej w swojej pracy.


Tyrael i reszta z powodu powtarzających się pytań o literaturę przedmiotu, postanowiłam napisać ( wkrotce) obszerniejszego posta na ten temat. Mam nadzieję, że pytania w stylu "Gdzie znajdę coś do literatury przedmiotu?", "Co dać do literatury przedmiotu?" itd.
Się nie powtórzą! Na razie tylko kilka linków do zerknięcia na ten temat:
przypisy
bibliografia
literatura przedmiotu

dzisiaj bylem w bibliotece głównej ... no i nic nie znalazlem xP ehmm a jak cos znalazlem to tego nie bylo na stanie ;P wiec moze wiecie skąd brac literature przedmiotu ;PP

Widzicie, w bibliotece nie zawsze wszystko jest tak proste do znalezienia jak pan Tadeusz. Biblioteki żadzą się swoimi prawami-to, że nie znalazłeś, bo pani bibliotekarka nie wiedziała- to nie jest żaden argument. Jedną z idei Nowej matury, było nauczenie was (czy nas) umiejętności samodzielnego wyszukiwania informacji, (a przy okazji myślenia). Nie zawsze się zgadzłam z tą myślą, bo "po co mi niby wiedzieć kto tam coś napisał na temat jakieś lektury itp. Z czasem okzało sie , że to bardzo potrzebna umiejętność. (Przykladowo znalezienie terminow rezginia czy trulli wymagały ode mnie spoooro wysiłku...) Wracając do zagadnienia bibliotek- coż wiadomo nie są idealnie zaopatrzone, zasoby nie są idealnie skatalogowane, jednak są tworzone różnorakie indexy, katalogi, możemy kojarzyć różne tematy-, znajdując jedna odpowiednią pozycję można po zawartej w niej bibliografii wyłapać inne podobne książki, artykuły itp. Nie znajduje nic w pobliskiej bibliotece ide do pedagogicznej czy wojewodzkiej... one tez sa dla nas ...Dla chcącego nic trudnego.

@Tyrael skorzystaj z tego:
Piotr Wasilewski, na podstawie "Encyklopedia Biblii" Š 1997 Świat Książki, ISBN 83-7129-600-2, dostepny [url="http://Piotr%20Wasilewski,%20na%20podstawie%20"Encyklopedia%20Biblii"%20Š%201997%20Świat%20Książki,%20ISBN%2083-7129-600-2"]tutaj[/url],
LITERATURA POLSKA,Przewodnik encyklopedyczny (wyglada podobnie do tego), diostępny też tutaj

Oraz "Paralele" Julian Krzyżanowski na stronie 899 indeks motywow, na stronie 929 index nazwisk .m.in Kochanowski jest wspomniany okolo 30-40 razy w ksiażce, osobiescie sprawdzlam. Polecam te knige tez innym.

Proszę więc nie mówić, że się nie da...
I prosze szukac dalej.

@Slawus bardzo mnie cieszy, że ci pomogłam, Mazurek zamieść, Miłosza też, nad Bogurodzica się zastanów. A zdąrzyć przed panem Bogiem jest dobre, pasuje , dobrze się czyta. Tylko sobie za duzo nienazbieraj do prezentacji bo nie wyrobisz sie z czytaniem i analizą . Powodzenia :P

#36 odzik88

odzik88

    First Rank

  • Użytkownicy
  • 0 postów

Napisano 14 05 2007 - 11:22

"troche" wyedytowalem temat:

ile jest uznawanych błędów jezykowych w jezyku polskim ?
bo przygotowuje na mature temat z tym zwiazany i nie weim czy mam wszystkie. WIem ze dziela sie na
Wewnętrznojęzykowe i to sa:
Fleksyjne
Fonetyczne
Frazeologiczne
Składniowe
Słowotwórcze
Stylistyczne
Znaczeniowe
oraz na Zewnętrznojęzykowe :
Ortograficzne
Interpunkcyjne


do tego musze podpasowac odpowiednie wypowiedzi dziennikarskie i z tym mam problem, bo pasuja moim zdaniem do roznych


np:"I znowu niecelne trafienie"(trafienie nie mzoe byc niecelne)
"nie stanęli na wysokości swoich możliwosci"(raczej zadania niz mozliwosci)
"strzelil w prawy dolny róg bramkarza"(chyba bramki)
"dzis boisko bylo szybkie" hmmm?(blad semantyczny/znaczeniowy?)
"pilka spadla mu jak gwiazda z nieba na glowe"(chyba frazeologiczny blad ale nie wiem)
"spalil swojego kolege"(???)
"to jest dwóch czupurnych kogutów"(chyba: to sa dwa czupurne koguty?)
"Tak krakowskim targiem sedzia podyktowal rzut rozny dla francuzow, bo malouda byl faulowany"(frazeologiczny?)
"zaden specjalista przy zdrowych zmyslach nie postawilby na niego zlamanego funta klakow(tez frazeologiczny? )
"to byla totalna, przyslowiowa czapa"(zna ktos przyslowie z czapa ?

#37 jolkas

jolkas

    Medium Rank

  • Użytkownicy +
  • 229 postów
  • Płeć:Wybierz

Napisano 18 05 2007 - 23:07

No witaj Odzik postanowiłam choć częściowo ci odpowiedzieć, żebyś widział , że są zainteresowani twoim tematem, szczególnie , że "ładnie" wyedytowałeś posta . Od razu stał sie czytelniejszy, bo wcześniej nie zauważyłam w czym tkwi problem :lol: Na razie napisze ci co ja znalazłam i swoje spostrzeżenia na chwile obecna , ale obiecuje , że jeśli coś znajdę na temat innych zdań to napisze.

I znowu niecelne trafienie

- to blad logiczno-językowy - jest to błąd, który jest dość powszechnie używany zaklasyfikowałabym go do kategorii z błędem -> "mniejsza/większa połowa" ( albo połowa, albo większa część) :lol:
W zdaniu tym mamy do czynienia aż z dwoma błędami, ponieważ "celne trafienie" - to pleonazm, wyrażenie tautologiczne czyli związek wyrazowy oparty na zestawieniu wyrazów synonimicznych, np. " akwen wodny, masło maślane". Dodatkowo mamy tu antytezę i brak logiki-> jeśli trafiony - to nie może być niecelny :(

nie stanąć na wysokości zadania

- to błąd frazeologiczny, to znaczy istnieje stały związek frazeologiczny "Nie stanąć na wysokości zadania". - Jest on uznany przez słownik PWN za poprawny. W przypadku jednak zmiany któregoś jego elementu - staje sie błędem tegoż samego rodzaju. (Frazeologicznym)

pilka spadła mu jak gwiazda z nieba na głowę

- Masz racje i to podwójna ponieważ
są tu aż dwa błędy, otóż użyte tu zostały trzy! związki frazeologiczne. Wszystkie w niepoprawnym kontekście. Według PWN mamy związek "coś nie spadło z nieba" - w sensie że nie wzięło się z niczego.
Mamy także związek- "spaść jak z nieba" ( tu zastanawiałam sie trochę) - związek ten stosuje sie jednak w kontekscie ludzi, czy tez rzeczy pojawiających sie w sama porę - w najodpowiedniejszym momencie. Tymczasem tu zostało użyte jako nazwałabym to "parodia porównania homeryckiego". Mamy jeszcze związek "grom z jasnego nieba" -który prawdopodobnie dziennikarz maił na myśli, jednakże zastąpił wyraz grom - wyrazem gwiazda. (Myśląc ewidentnie o kolejnym związku "gwiazdka z nieba"...) Właściwie na tym się nie kończy , można by jeszcze autorowi zarzucić błąd syntaktyczny (składniowy) bo piłka "spada na coś, na głowę /z czegoś" ewentualnie "wypadła mu". Zdanie ma także niepoprawny szyk wyrazowy. Jeśli już koniecznie chciałoby się użyć tych słów to brzmiałoby to " spadła mu na głowę jak gwiazda z nieba" Jednak ( o ile dobrze rozumiem kontekst) powinno to brzmieć mniej więcej " Piłka spadła mu na głowę niczym grom z jasnego nieba"- Jednak nadal, brzmi nielogicznie :D

"spalił swojego kolegę"

Jest to błąd znaczeniowy, ponieważ generalnie znamy podstawowe znaczenie wyrazu "spalić" i w użyte w tym szyku słów, znaczy coś innego niz zamierzał autor.

"to jest dwóch czupurnych kogutów"

- Błąd fleksyjny nieprawidłowa odmiana jak słusznie zauwazyłeś (albo tych dwoje, albo są dwa) Jednak dodałabym jeszcze błąd słownikowy - w słowniku PWN nie istnieje wyraz "czupurny", jest jedyne "czupiradło"

Wracając do twojego pytania, nie znam jakiegoś wyczerpującego podziału błędów, ponieważ można wymyślać nieskończenie wile różnych kategorii. Następnie dzielić je na różne sposoby.
Jeśli chodzo o błędy ortograficzne i interpunkcyjne to raczej nie znajdziesz ich w wypowiedziach ustnych :lol:
Podobnie błędów fonetycznych.. Nie jesteś na przykład w stanie sprawdzić jak dziennikarz akcentował dane wyrażenie .

Ciąg dalszy

"to byla totalna, przyslowiowa czapa"

Ja osobiście nie znam, żadnego przysłowia o "czapie", ani związanego z "czapą". Słowo to w dodatku nie figuruje w języku polskim poza pojęciami nauki geologii (wg encyklopedii "czapa-powierzchniowa, całkowicie utleniona część złoża").

- Czyli jest to błąd słownikowy. Dodatkowo sprawdzając w słowniku formę "przysłowiowa" - jest ona poprawna raczej tylko w szyku "przysłowiowa mądrość Salomona"

"strzelil w prawy dolny róg bramkarza"

- Błąd słownikowy, a dokładniej semantyczny. Użycie wyrazu w niewłaściwym znaczeniu.

"dzis boisko bylo szybkie"

To również błąd słownikowy, a dokładniej semantyczny. Rzeczownik i przymiotnik nie pasuja do siebie znaczeniowo.


Przy okazji trochę pogrzebałam i udało mi się znaleźć "konkretna" definicję błędu językowego. I klasyfikację błędów
(oczywiście wg PWN) otóż:
"Błąd językowy- jest nieświadomym odstępstwem od panującej w danym momencie normy językowej, 
czyli taka innowacja, która nie znajduje uzasadnienia:nie usprawnia porozumiewania sie, nie wyraża nowych treści, 
nie przekazuje na nowo, w inny sposób emocji nadawcy itd. "



Kategoria błędów językowych według PWN

  • *Błędy zewnętrznojęzykowe
    • *ortograficzne
    • *interpunkcyjne
  • *Błędy wewnętrznojęzykowe
    • *systemowe(językowe)
    • *gramatyczne
  • *fleksyjne
  • *składniowe
[/list]
  • *leksykalne
  • *słownikowe (wyrazowe)
[/list]
  • *semantyczne (tuttaj tzreba uważać ponieważ np PWN nie wydziela tej kategorii)
[/list][/list]
  • *frazeologiczne
[/list]
  • *słowotwórcze
[/list]
  • *fonetyczne
  • *użycia (stylistyczne)
[/list]Uff a na dwa ostatnie zdania brakło mi dziś cierpliwości, obiecuję jednak , że zeedytuję posta i je dodam :lol:

#38 odzik88

odzik88

    First Rank

  • Użytkownicy
  • 0 postów

Napisano 20 05 2007 - 13:11

moglbym jakos ci podeslac moja prace ?
i moglabys zobaczyc co powinienem zmienic ?

temat mam taki: Typowe bledy w wypowiedziach dziennikarskich. Analiza wybranych przykładów.
ta prezentacja jest jeszcze w wersji roboczej, ale chcialbym sie dowiedziec czy wlasciwie robie:)


http://members.lycos...ik88/matura.zip

e:
http://www.speedysha.../702930300.html <- to samo

#39 jolkas

jolkas

    Medium Rank

  • Użytkownicy +
  • 229 postów
  • Płeć:Wybierz

Napisano 20 05 2007 - 19:34

Odzik raczej powinno sie unikać subiektywnych opinii we wstępie, Dlatego np w przypadku pierwszego akapitu powiedziałabym raczej :

Dziennikarstwo w minionym stuleciu uważane było powszechnie za zajęcie mające do spełnienia pewną misję, przypisywano mu funkcje mesjanistyczne. Traktowane jako zajęcie elitarne, wymagające powołania i odpowiednich warunków psychologiczno-fizycznych u potencjalnych kandydatów. Obecnie klasyfikuje się dziennikarstwo na równi z innymi licznymi zawodami. Uważa się, że jak każde inne zajęcie wymaga pewnych umiejętności, jednak nie są one tak istotne i ograniczających się raczej do technologii.


jeśli chodzi o resztę to, można by pokusić się o zmianę różnych sformułowań. Jednak szczególnie razi mnie fraza "nieprzewidzialne"- raczej nieprzewidywalne, czy nieprzewidziane


Slajd2
jeśli cytujesz definicje koniecznie " cudzysłów" i na końcu źródło definicji , czyli: słownik poprawnej polszczyzny PWN

slajd3
-raczej nierzetelność niż nierzetelosc
- nie wiem co to gwiazdowanie...
- jeśli piszesz o błędach językowych staraj sie ich nie popełniać, jeśli piszesz " środowisko dziennikarskie " to nie piszesz ," powinni działać" bo nie wiadomo do czego to sie odwołuje .
- Lecz niestety wszędzie znajdą się czarne owce. - nie możesz używać słownictwa potocznego
-O dziennikarzach mówi się ? czwarta władza? czasem nawet pierwsza - naprawdę? o dziennikarzach nie mediach?

slajd chyba 5 jeśli podajesz klasyfikacje podaj jej źródło, jeśli jest to klasyfikacja zrobiona dla twoich potrzeb tez to pisze: np Istnieją różne błędy językowe jednakże ja skupie się na wymienionych

slajd kolejny
-"błędy popełnione w odmianie wyrazów" popełnić w odmianie.. raczej popełnione w wyniku nieprawidłowej odmiany wyrazów

przyczepiłabym sie jeszcze do nie argumentowania na czym polegają błędy podawanych przez ciebie przykładów. To by było na tyle to takie szybkie powierzchniowe uwagi

#40 odzik88

odzik88

    First Rank

  • Użytkownicy
  • 0 postów

Napisano 20 05 2007 - 19:57

problemem jest ze to jest prezentacja, a to moze byc tylko srodkiem odniesienia w calej wypowiedzi. Nie moge tylko tej prezentacji przedstawic bo to jest zdecydowanie za malo, a nie wiem co moge wiecej powiedziec

slajd3
-raczej nierzetelność niz nierzetelosc
- nie wiem co to gwiazdowanie...
- jesli piszesz o bledach jezykowych staraj sie ich nie popelniac, jesli piszesz " środowisko dziennikarskie " to nie piszesz ," powinni działać" bo ne wiadomo do czego to sie odwoluje .
- Lecz niestety wszędzie znajdą się czarne owce. - nie mozesz uzywac slownictwa potocznego
-O dziennikarzach mówi się „ czwarta władza” czasem nawet pierwsza - naprawde? o dziennikarzach nie mediach?

slajd 3ci na podstawie artykulu Tomasza Sańprucha : http://www.proto.pl/...fo?itemId=34290

#41 Gość_Unicorn_*

Gość_Unicorn_*
  • Goście

Napisano 20 05 2007 - 20:38

Parę groszy ode mnie :)
Dziennikarstwu nigdy nie przypisywano funkcji mesjanistycznych, literaturze czy poezji-owszem.
Dziennikarz pojawił się jako reakcja na wielość problemów i brak ich bieżącego wyjaśniania. Jest produktem epoki- XIX wieku. Skoro byli fabrykanci, pojawiły się nowe problemy. W założeniu gazeta miała dostarczać wiadomości zgodnych z linią panujących- jak i pisanie historii oraz rozrywki- różne kąciki, satyra, krzyżówki, konkursy. Dziennikarz ma dotrzeć do jak największej liczby odbiorców- tak samo jak w popkulturze- kulturze masowej. Dlatego pisanie w tym kontekście o misji czy błędach jest dosyć naiwne. Owszem w modelu idealnym dziennikarz powinien być bezstronny, rzetelny, niezależny i posiadać określoną wiedzę. W praktyce dziennikarz jest tylko wyrobnikiem, uzależniony od sponsorów i wydawców..Oraz od własnych przekonań.
Można by wrzucić jakiś przykład i spuentować jak to się zmieniało. Jedyne co możemy analizować to własnie sprawność warsztatową. Tutaj również można rozwinąć. Wskazać przykłady itd. Dziennikarz może być również agentem wpływu czyli manipuluje w celu odniesienia przez kogoś określonych korzyści, może także dyskredytować- kłaniają się francuscy dziennikarze współpracują z Ochraną, mający ośmieszać polską emigrację popowstaniową, lewicowe gazety zachodnie chwalące Lenina, Stalina itd- Humanite sztandarowym przykładem czy Prawda, Trybuna Ludu, obecnie Gazeta Wyborcza- prasa jako narzędzie indoktrynacji. Obecnie dziennikarz jest w zasadzię hieną szukającą sensacji, czasem ujawni jakaś aferę a czasem pogrąży kogoś. Kiedyś dziennikarz starał się opisywać i komentować otaczający go świat. W pewnym sensie działał w zgodzie z maksymą- bawiąc- uczyć, starał się coś przekazać, nauczyć czytelnika. Obojętnie czy z historii, ekonomii lub filozofii. W dzisiejszych czasach jest szum informacyjny- człowiek MUSI selekcjonować newsy bo zwariuje. Może przez to umknąć mu coś ważnego.W dodatku mamy przecież specjalistyczne gazety... Pewien paradoks- niby masówka bo w teorii słowo pisane do większej liczby czytelników ale tak naprawdę mało kto to rozumie. W wieku XIX, czytelnicy byli stali, prenumerowali latami z pokolenia na pokolenie..
Zupełnie inną bajką jest przyszłość dziennikarstwa i Internet.Kwestia blogów. Bloger także dziennikarz- włączyłbym to do prezentacji :P)
Uff, rozpisałem się coś :P
Zamiast gwiazdowanie można użyć "gwiazdorstwo" dziennikarskie. Media to IV władza, Internet i blogi- V :) Możesz użyć sformułowania typu czarne owce ale "czarne owce". Jednak używając owiec :blink: na 100% narażasz się na pytanie- w takim razie jacy to są DOBRZY i nie czarne owce?
http://www.reporterzy.info/
EDIT:
Sam też nie jestem dziennikarzem, to tylko takie przemyślenia szybkie :)

@Unicorn, przyznam, że nie wiem, jak to dokładnie było z dziennikarstwem, po prostu starałam sie ująć to co zostało napisane w nieco bardziej poprawna formę

I o to właśnie chodzi :)
Hej!
Pozdrawiam

#42 jolkas

jolkas

    Medium Rank

  • Użytkownicy +
  • 229 postów
  • Płeć:Wybierz

Napisano 20 05 2007 - 20:47

slajd 3ci na podstawie artykulu Tomasza Sańprucha : http://www.proto.pl/...fo?itemId=34290



To musisz to napisać, w komisji nie będą tego wiedzieć, więc skupią się na błędach jakie uwidzą, tym bardziej ująć to w cudzysłowie i napisać skąd cytat pochodzi.

@Unicorn, przyznam, że nie wiem, jak to dokładnie było z dziennikarstwem, po prostu starałam sie ująć to co zostało napisane w nieco bardziej poprawna formę.

#43 odzik88

odzik88

    First Rank

  • Użytkownicy
  • 0 postów

Napisano 20 05 2007 - 21:19

nawet jesli napisalem to w konspekcie ( literaturze przedmiotu)

#44 jolkas

jolkas

    Medium Rank

  • Użytkownicy +
  • 229 postów
  • Płeć:Wybierz

Napisano 20 05 2007 - 22:09

Konspekt to konspekt, a twoja praca to to co prezentujesz.
Musisz zrozumieć jedną rzecz, otóż różni są nauczyciele w komisji, dlatego dobrze jest przyjąć ze trafia ci sie "kosy" i starać sie napisać prace jak najlepiej. Jednak żeby to zrobić trzeba spojrzeć na nią krytycznie. Rozumiem , że wydaje ci się , że część elementów jest ok, wiem bo każdy ma sentyment do tego co sam napisali włożył w to trochę wysiłku. Niestety konieczne jest popatrzenie krytycznym okiem na swoja prace. Nie jestem ani polonista, ani specjalista jeśli chodzi o matury, jednak od razu zauważyłam sporo błędów. Sama zdawałam nową maturę i dostałam "po łapkach" za podobne . Odzik jeśli chcesz aby twoja praca była poprawna, a przede wszystkim, żeby nie "doczepili" się do niej nauczyciele, musisz zastanowić się nad każdym zdaniem, nawet słowem przez siebie użytym. Pod kilkoma kątami:

a) Czy wyraz którego używam jest aby na pewno wyrazem poprawnym, czy nie jest wyrazem potocznym, gwarowym, itd. (proponuje oswoić sie ze słownikiem wyyrazow obcych i poprawnej polszczyzny)
b.) Czy właściwy jest kontekst jego użycia (słownik frazeologiczny)
c) czy nie ożywam wyrazów nacechowanych emocjonalnie, lub o negatywnych konotacjach- czyli czy nie sugerujesz czegoś, nie wyrażasz sie zbyt subiektywnie.
d) czy elementy zdania pasują do siebie, czy do rzeczownika jest dopasowana odpowiednia forma itd

i cytaty to osobna kwestia, Przyjęta jest ogólnie zasada ze każdy cytat musi mieć przypis raczej na tej samej stronie, gdyz.. członkowie komisji widząc błąd językowy, lub zauważając ze zdanie nie pasuje składniowo do toku wypowiedzi.. raczej nie będą wertować literatury przedmiotu sprawdzając czy to przypadkiem nie cytat, lecz polecą ci po punktach za styl i błędy..

Pamiętaj piszesz prace o błędach... językowych .. a to zobowiązuje :P

Pozdrawiam i życzę owocnego pisania pracy

#45 Gość_Unicorn_*

Gość_Unicorn_*
  • Goście

Napisano 20 05 2007 - 22:17

Najwygodniej zrobić przypis dając cały link, jeśli z netu, napisać Za: czy Źródło: (choć źródło bardziej w przypadku tabel, fotek czy rycin).
Np. http://www.proto.pl/...fo?itemId=34290
Można podać wcześniej nazwę strony czyli: Proto. Wszystko o public relations, http://www.proto.pl/...fo?itemId=34290.
Lub- taka wersja akademicka, dość powszechnie przyjęta- z datą korzystania ze źródła:
Proto. Wszystko o public relations, http://www.proto.pl/...o?itemId=34290; 20 V 2007.
[wtedy we wstępie czy na początku pracy pisze się: Aktualizacja stron internetowych została przeprowadzona wg stanu na 20 V 2007] Nikt się nie przyczepi, że nie działa-" 20 jeszcze chodziło.." :P
Z książki też dość prosto. Masz jakieś książki?
Pamiętaj również o:
"Nie czytając gazet - jesteś niedoinformowany. Czytając je - jesteś dezinformowany" Mark Twain.
Pozdrawiam i życzę powodzenia!




Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych