Skocz do zawartości


tablety.pl
Zdjęcie

Kamienie milowe w grach - strategie




  • Zamknięty Temat jest zamknięty
Brak odpowiedzi do tego tematu

#1 Sosek

Sosek

    Very Good Rank

  • Użytkownicy +
  • 1558 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Lokalizacja:Bielanbyn

Napisano 22 11 2007 - 14:08

Chcę niniejszym tematem rozpocząć cały cykl rozmów o grach, które w historii stanowiły swoiste kamienie milowe - wyznaczały trendy, wprowadzały coś nowego do gatunku, coś niepowtarzalnego i nie były to tylko ulepszone efekty graficzne. Dla tego proszę o podanie tytułu, krótkiego opisu, oraz podania właśnie tych nowych elementów które dany tytuł wnosił. Jeśli którykolwiek opis zawiera błąd, lub nie zawiera czegoś istotnego, oczywiście poprawimy/uzupełnimy.
Sam zacznę od kliku najstarszych tytułów:
1. Andromeda Conquest (1982) - platforma Atari/Commodore. Gra strategiczna, umieszczona w bliżej nieokreślonej przyszłości. Celem gry jest poprowadzenie wybranej przez nas nacji do panowania w galaktyce, poprzez tworzenie i obronę kolonii, pozyskiwanie i wykorzystywanie surowców, toczenie bitew.
- pierwsza strategia
- akcja w przyszłości
- wprowadzenie surowców - elementy zarządzania
- potyczki z przeciwnikami w kosmosie
2. Football Manager (1982) - platforma Atarmi/Commodore/Amiga/Amstrad. Manager piłkarski pełną gębą... Poprowadź wybraną drużynę ligi angielskiej po mistrzostwo kraju. Sprzedawaj i kupuj zawodników, zapożyczaj się w Banku, oglądaj skróty najciekawszych fragmentów meczu.
- pierwszy manager piłkarski
- możliwość kupowania i sprzedawania piłkarzy
- piłkarze są sparametryzowani (umiejętności, morale, wytrzymałość...)
- podgląd na najciekawsze akcje - płynna animacja z piłkarzami.
- możliwość zadłużania się, podstawowe zarządzanie finansami
- podgląd wyników, podgląd tabeli
- możliwość Save
3. Cytron Masters (1982) - platforma Atari - przyznam że nie pamiętam tego tytułu.
- piewsza strategia czasu rzeczywistego (RTS)
4. The Ancient Art of War (1984) - platforma Amstrad/Macintosh. Strategia czasu rzeczywistego, w której możemy wcielić się w rolę przywódcy jednego z 8 narodów by poprowadzić naród do zwycięstwa. O ile przywódcy oraz narody nawiązują do wielkich historycznych cywilizacji, o tyle o odwzorowaniu świata nie możemy mówić. Do dyspozycji otrzymujemy cztery zróżnicowane jednostki - 3 militarne i jedna "cywilna". Jednostki między sobą są zróżnicowane cechami, ale brak zróżnicowania pomiędzy cywilizacjami.
- cztery jednostki
- trzy jednostki militarne - lekko uzbrojona szybka piechota, ciężko uzbrojeni i powolni rycerze, łucznicy o dużym zasięgu
- jedna "cywilna" - szpieg !
- zróżnicowany poziom trudności w zależności od tego która nacja jest przeciwnikiem
- dwa ekrany walki - mapa ogólna świata, oraz izometryczny podgląd pola walki (znany np. z Heroes of Might and magic)
5. Dune 2: The Building of a Dynasty (1992) - futurystyczna gra oparta na filmie Davida Lyncha. W grze prowadzimy jedną ze stron konfliktu toczonego na planecie Dune. Głównym zasobem jest Mana, będąca (o ile pamiętam) kupą wielkich robali - sandwormów, czyhających na pojazdy. Pojazdy wielce zróżnicowane, także pomiędzy poszczególnymi nacjami. W dodatku jednostki wzajemnie sie uzupełniają, co nie zawsze w tej grze pozwala wygrać jedną kategorią jednostek. Gra w całości obsługiwana myszą. Interface gry stał się wzorem dla późniejszych tytułów. Gigantyczny skok jakościowy w przedstawianiu grafiki - zamiast interpretować pojawiające się znaczki trybu tekstowego, prawdziwa grafika.
- pierwszy RTS obsługiwany myszą
- pierwszy RTS z grafiką w której jednostki można nazwać ładnymi :)
- zróżnicowane jednostki - szybkie, słabo opancerzone i o słabej sile ognia quady, wolne medium tank, posiadające średni pancerz i średnią siłę ognia, rocket tank (wyrzutnia rakiet), bardzo słabo opancerzona, ale duże pole rażenia, i bardzo duża siła ognia, słaba celność na krótkie dystanse (praktycznie bezbronna w bezpośrednim starciu), oczywiście też piechota zwykła, i piechota ciężka (z wyrzutniami rakiet)
- jednostki specjalne, posiadane tylko przez wybrane nacje - Devastator, Sonic Tank...
- jednostki powietrzne
- możliwość zakupu gotowych pojazdów w Space Port - czasem po niższych cenach niż własna produkcja
- możliwość budowania budynków
- uzależnienie funkcjonowania budynków od energii
- możliwość unowocześniania budynków
- możliwość reperowania jednostek
- możliwość przejmowania wrogich budynków
- możliwość przejmowania wrogich jednostek (jedna z nacji jako pojazd specjalny ma rakietnicę która po trafieniu w pojazd pozwala przejąc nad nim kontrolę)

... co dalej?
Dołączona grafika




Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych